En demorapport i Power BI kan aldri gi det fulle bildet på hvorvidt en rapport er effektiv eller ei. Det viktigste er jo om den gir svar på viktige og riktige spørsmål for selskapet og om organisasjonen tar den i bruk.
Men, om du er nysgjerrig på arbeidet og stilen min, så finner du fire demoer under.
Disse rapportene er bygget med formål om at innsikten skal være selvforklarende for leseren ("explanatory"). I faktiske prosjekter bygger jeg vanligvis mer utforskende rapporter (exploratory"), hvor mottakerene selv kan dykke ned i ulike områder og ha rapporter som automatisk oppdateres og fungerer måned etter måned.
Væranalyse (Live)
Kontekst: Mange bedrifter blir påvirket av været. Noen selger mer i fint vær, andre selger mindre. Og mange sier noe sånn som "vi prøver å ta værmeldingen med i beregningen når vi planlegger" uten å vite hvordan salget egentlig blir påvirket.
For å løse dette konkrete behovet for en bedrift lagte jeg derfor en løsning som henter værdata direkte via APIer fra Meteorologisk Institutt, hvor du selv kan legge inn salgstall for en periode for å sjekke korrelasjonen med været.
OBS: Rapporten fungerer best om du åpner den i fullskjerm.
Maven Taxi Challenge (Live)
Kontekst: Jeg deltar regelmessig i Maven Analytics' analysekonkurranser og har blitt en av få finalister fire av fire ganger, blant hundrevis av deltakere.
I denne utfordringen fikk vi et datasett med 28 millioner taxiturer i New York, og oppgaven var å lage en sides rapport som driftssjefen av et taxiselskap kunne bruke for å estimere volumer for et vilkårlig ukenummer.
OBS: Rapporten fungerer best om du åpner den i fullskjerm.
Maven Unicorn Challenge
Kontekst: I en tilsvarende Maven Challenge var oppdraget å lage en informativ one-pager om verdens Unicorns. Jeg valgte da å fokusere på de norske, men sammenliknet med gjennomsnittsverdier for verden som helhet
OBS: Rapporten er ikke laget som en interaktiv rapport og er derfor lagt til som et bilde.

MavenAirlines
Kontekst: Maven Airlines hadde for første gang i historien havnet under 50% i score på kundetilfredshet. Oppgaven var å analysere svarene fra en kundeundersøkelse og gi ledelsen anbefalte grep for å øke tilfredsheten.
OBS: Rapporten er ikke laget som en interaktiv rapport og er derfor lagt til som et bilde.
