Følelse av kontroll eller innsikt?

Mange bedriftsledere snakker høyt og lenge om hvordan de ønsker innsikt og hvordan de vil bruke store data til å bli stadig smartere og ta bedre beslutninger.

Likevel opplever jeg at de fleste egentlig først og fremst ønsker en følelse av kontroll. Hyppige bekreftelser på at skuta i hvert fall ikke sank i dag heller.

Hva er kontroll og hva er innsikt?

"Kontroll" for meg er når jeg logger inn i nettbanken og ser at brukskontoen er sånn noenlunde der jeg forventet. Eller alt for ofte sjekker hvordan dagens nivå på de globale indeksfondene er - uten at jeg har tenkt å foreta meg noe som helst uavhengig av hvordan det har gått (med mindre jeg mistenker at noen har stjålet et bankkort, selvfølgelig).

Innsikt er om jeg faktisk dykker lenger ned i tallgrunnlaget og ser hva som er de underliggende driverne bak utviklingen. Kanskje har kostnadene for Foodora gått betydelig opp, mens kollektiv- og bompengekostnader har gått ned?

Å få en følelse av kontroll er relativt enkelt men gir lite verdi. Ofte er det mer krevende å grave etter innsikt, men langt mer verdifullt når man først finner noe.

De neste stegene vil være prediktive og preskriptive analyser, men mer om det i senere innlegg.

Hva skal man så prioritere?

Jeg tror kontrollbehovet må være håndtert før man er åpne for å ta steget videre til innsikt. "Ikke bry deg om hvordan salget gikk i dag sammenlignet med i går, det får du ikke gjort noe med uansett" funker ikke. Først må man håndtere de mest grunnleggende behovene, deretter kan man dykke videre ned.

Om man er i en posisjon hvor man lager rapporter, så anbefaler jeg å forsøke å sette opp slik at det innbyr til å spørsmål rundt hvorfor. Er omsetningen på en restaurant høyere enn samme periode i fjor? Om man også inkluderer hvordan utviklingen har vært i antall ordre og gjennomsnittspris per ordre, så er man et skritt nærmere innsikt.

På samme måte om man er i en posisjon som mottaker av rapporter - tør å spørre både deg selv og de som lager rapportene om hvorfor resultatene er som de er. En liten økning i omsetning kan likevel skjule noen underliggende trender man burde være oppmerksom på.

En veldig god måte å raskt dykke litt videre ned er via et "nedbrytningstre" i Power BI (decomposition tree). Dette vil jeg vise hvordan man kan gjøre i en av mine neste poster, så følg gjerne bloggen for å få den sendt rett til eposten.